Ion Luca Caragiale (1852-1912) a ramas , pana astazi, cel
mai mare dramaturg din literatura romana , mai ales prin comediile :’’O
Noapte Furtunoasa ‘’, ‘’O scrisoare pierduta’’ si ‘’D-ale Carnavalului’’ , in
care prezinta aspecte caracteristice al lumii romanesti de la sfarsitul
secolului al XIX-lea.
Numele sau este legat si de inegalabilele ‘’Momente si
schite ‘’, in care prezinta , intr-o viziune comica , intamplari la care
participa personaje reprezentative din societatea contemporana a autorului .
Schita este o opera epica –o naratiune- in proza de
mici dimensiuni in care se relateaza o singura intamplare semnificativa din
viata unor personaje.
Actiunea dintr-o schita se petrece intr-un interval de
timp scurt, cel mult o zi, si intr-un spatiu restrans .
In opera literara
‘’ Vizita’’,care este o schita I.L.Caragiale infatiseaza intamplari ce
evidentiaza efectele educatiei gresite, primate in familie.
Titlul precizeaza imprejurarea in care povestitorul se
intilneste cu Ionel si constata urmarile ‘’educatiei’’despre care vorbea, cu
mandrie, mama copilului .prin folosirea substantivului’’vizita’’,in forma sa
nearticulata,autorul da un caracter general intamplarii,rasfatatului Ionel
devenind reprezentantul copiilor care sfideaza bunul simt, ca urmare a unei
proaste educatii.
Fiind o opera epica,autorul isi exprima in mod indirect
gindurile si sentimentele prin intermediul actiuniisi al
personajelor.Intamplarile sunt povestite de catre narator care, in aceasta
opera literara, este si personaj-martor,deoarece participa la actiune.Statutul
de personaj-narator justifica povestirea la persoana I.
Ca in orice naratiune ,actiunea se constituie in
momenteale subiectului.
Prima fraza a schitei,’’M-am dus la Sf. Ion sa fac o
vizita doamnei Maria Popescu,o veche prietina’’ca ‘’s-o felicit pentru
onomastica uniculuisau fiu ,Ionel Popescu,…’’,constituie intriga actiunii(cauza
actiunii).
Dupa ce precizeaza motivul vizitei, in expozitiune
autorul il prezinta pe Ionel,’’un copilas foarte dragut de vreo opt anisori,’’
‘’imbracat ca maior de rosiori,in uniforma de mare
tinuta’’.
Musafirul aduce in dar copilului o minge ‘’foarte mare de
caucic si foarte elastica’’,ceea ce face placere atat doamnei Popescu, cat si
fiului ei.Dupa ce discuta despre agricultura si despre vreme ,oaspetele remarca
absenta,in ultimul timp, din societate a doamnei.Aceasta se scuza
explicandu-ica se ocupa de educatia copilului,deoarece ‘’s-a facut baiat
mare’’.
Desfasurarea
actiunii evidentiaza urmarile ‘’educatiei’’.
Primul
efect al acesteia se vede imediat,
deoarece din camera alaturata se aude ‘’o voce ragusita de femeie
batrana’’,care-I reclama mamei ca Ionel ‘’nu s-astampara si e gata sa rastoarne
masina de facut cafea. Dup ace-si arata incantarea provocata de strengariile baiatului si remarca
entuziasmata cat este de destept, doamna Popescu se indreapta spre usa, unde ii
apare in fata ‘’micul maior’’, ‘’luand o poza martiala ‘’. Mama-l saruta si il
scuipa sa nu-l deoache, apoi , rugandu-l sa nu se mai apropie de ‘‘masina’’,
isi continua conversatia cu musafirul.
In acest timp , Ionel merge intr-un colt al salonului
unde, ‘’pe doua mese, pe canapea, pe fotoliuri si pe jos stau gramadite fel de
fel de jucarii’’ si alege o trambita si o toba , cu care, in timp ce se legana
pe un cal de lemn, face un zgomot asurzitor, incat cei doi adulti nu se mai
inteleg . Observatia mamei ‘’ca nu e frumos cand sunt musafiri’’ si mai ales
precizarea oaspetului ca ‘’ la cavalerie nu e toba si maiorul nu canta cu
trambita’’, schimba jocul copilului , care scoate sabia si incepe sa atace tot
ce-i iese in cale .
Prima victima este ‘’jupaneasa cea ragusita’’ , care
intra pentru a aduce cafea si dulceata . Ea este salvata in ultimul moment de
mama ce-i sarise in ajutor si care-si
plateste cutezanta, deoarece se alege cu o ‘’puternica lovitura de spada’’, sub
ochiul drept.
Intamplarea nu o supara pe doamna Popescu , deoarece
aceasta vrea o sarutare de la copil , pentru a-l ierta . Oaspetele cere
permisiunea de a fuma la cafea, iar gazda, dupa ce-i precizeaza ca la ei se
fumeaza, ii spune razand ca si ‘’maiorul’’ ‘’ii cam place’’. Oaspetele ii
explica copilului ca nu e bine sa fumeze dar aceste raspunse
obraznic :’’Dar tu de ce tragi ?’’.
Dupa
remarca mamei a mancat prea multa dulceata, mai ia cateva lingurite si dispare
in ‘’vestibul, de unde se intoarce cu cheseaua goala. Se apropie apoi de
musafir , ia din tabachera o tigara , pe care o pune in gura si, salutand
militareste , cere un foc.
La indemnul mamei amuzate , oaspetele ii aprinde tigara ,
pe care copilul o fumeaza pana la carton , apoi incepe sa se joace cu mingea ,
trantind-o cu atata indarjirea , incat acesta , dupa ce ‘’tulbura grozav
linistea ciucurilor de cristal ‘’ai candelabrului ,ii zboara musafirului ceasca
, oparindu-l cu cafea. Si de aceasta data interventia mamei este formala , ea
isi consoleaza oaspetele , spunandu-i ca pata de pe pantalon ‘’ iese cu nitica
ap calda’’
In momentul urmator , care este si punctul culminant al
actiunii, copilul lesina din cauza tutunului , iar musafirul, in timpul
actiunii, ce mama este ‘’disperata’’ , il stropeste cu apa rece, pana isi
revine.
Deznodamantul
schitei include plecarea oaspetului care , abia acasa isi da seama de ce
disparuse Ionel in vestibul cu cheseaua de dulceata- ca sa-i toarne dulceata in
sosoni.
Intamplarea
povestita- vizita facuta doamnei Maria Popescu, care se poate concentra in
cateva momente : discutia cu doamna Popescu , conflictul cu slujnica ,
joaca cu trambita si toba, atacul fumatul, trantirea mingii si lesinul ii ofera
autorului prilejul de a reliefa personajele – Ionel, doamna Popescu , slujnica,
naratorul.
Ionel este
personajul principal al schitei deoarece partcipa la toate momentele actiunii,
fiind ‘’eroul’’ intamplarilor care-i evidentiaza trasatura morala de baza ,
proasta crestere.
Lipsa de educatie genereaza dispretul pentru slujnica pe
care nu o asculta , in ciuda faptului ca era in varsta , dezordinea care domnea
printre jucariile sale, lipsa de respect fata de mama sa si chiar fata de
musafir, deoarece conturba frecvent conversatia celor doi si ii toarna
oaspetului dulceata in sosoni, obraznicia pe care o dovedeste servindu-se din
tabachera musafirului.
Faptele lui Ionel starnesc rasul , mai ales rasul mamei,
care se dovedeste incapabila de a face educatie .
Indulgenta fata de nazbatiile lui Ionel si mai ales
maimutareala sentimentala a doamnei Popescu –personaj secundar- sunt departe de
a conveni unei educatii ‘’sanatoase’’, cum pretindea la inceputul schitei .
Naratorul – personaj, cu rol pasiv , aparent detasat de
ceea ce povesteste, prin ironia cu care relateaza micile incidente , sugereaza
pozitia sa critica.
Talentul de dramaturg a lui Caragiale este evident si in
schita ‘’Vizita’’. El imbina , in principal, doua moduri de expunere ,
naratiune si dialogul, care au rolul de a evidentia trasaturile morale ale
personajelor caracterizate prin fapte si limbaj . Cel de-al treilea mod de
expunere , descrierea , apare fragmentar in schita de portret facuta lui Ionel
si in prezentarea interiorului casei doamnei Popescu.
Deoarece este o opera literara epica in proza , de mici
dimensiuni , cu un numar redus de personaje , in care se povesteste o singura
intamplare-vizita facuta de narator doamnei Popescu pentru a o felicita cu
ocazia onomasticii fiului sau – prin care se evidentiaza cate o trasatura
caracteristica a personajelor – prosta crestere a lui Ionel si incapacitatea
doamnei Popescu de a-si educa fiul- iar timpul si spatiul de desfasurare ale
actiunii sunt restranse , naratiunea ‘’Vizita’’ de I.L.Caragiale este o
schita.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu