Mare clasic al
literaturii noastre, alături de Eminescu, Creangă şi Caragiale, Slavici a facut
parte din centrul societăţii literare
“Junimea” unde scrie nuvela Popa Tanda in 1873 şi apoi o publica in revista Convorbiri
literare. George Călinescu îl considera
pe Slavici “cel mai important reprezentant al realismului popular în literatura
noastră”.
Nuvela Popa
Tanda se afla în stransă relaţie cu
poveştile publicate de Slavici în prima perioada a creaţiilor sale ( Budulea
Taichii,Padureanca, Moara cu noroc) – nuvele care au aparut în primul volum
“Novele din popor”.
Parintele
Trandafir este personajul principal al nuvelei, deoarece este prezent în toate
momentele acţiunii; este un personaj fictiv. Fiind unul dintre cei doi copii ai dascălului
Pintilie, Trandafir devine preot, îşi întemeiază o familie în care la un moment
dat se aflau “trei copii mici, al patrulea de lapte”, şi îşi profesează meseria
aproape doi ani in Butucani, satul natal. In urma unor dispute cu sătenii, este
mutat la Sărăceni, un sat care îşi merita numele, având în vedere aspectul lui
şi starea materială a locuitorilor. Preotul Trandafir este prezentat de-a lungul nuvelei în mai
multe ipostaze: preot, soţ, tată, socru şi bunic.Avea relaţii cu celelalte
personaje pe plan social ( încearcă “s
facă din poporenii săi oameni harnici” deoarece “ câtă vreme vor fi sărăcenii
leneşi, ei vor rămânea săraci şi eu flămând”), şi pe plan familial ( bun soţ,
tată şi bunic). Evoluţiile
personajului de-a lungul nuvelei sunt în plan social
( evoluţia de la indiferenţă la implicare) şi în plan sufletesc (
pe parcursul nuvelei are loc maturizarea interioară treptată a părintelui
urmărind un traseu de la vorbă la faptă).
Autorul
foloseşte mai multe modalităţi de caracterizare: caracterizarea directa făcută de autor în care sunt
evidenţiate unele calităţi ale personajului principal. El este “un om bun; a
învăţat multă carte şi cânta mai frumos decât chiar răposatul tatăl său (…).
Vorbeşte drept, cumpătat ca şi când ar citi din carte”. Este
“ harnic şi grijitor” (grijuliu,strângător), pentru că este aşa de
priceput incât “aduna din multe şi facea din nimica ceva. Strânge,drege si
culege ca să aibă pentru sine şi pentru alţii”. Naratorul îi găseşte si unele
defecte: sinceritatea si corectitudinea, el fiind prea aspru în relaţiile pe
care le are cu semenii sai: “Minunat om ar fi
părintele Trandafir dacă nu l-ar strica un lucru: este cam greu la
vorbă, cam aspru la judecată, prea de-a dreptul. Prea verde făţiş. El nu mai
suceşte vorba, ci spune drept în fata daca i s-a pus ceva pe inima”.
Caracterizarea directa făcută
de celelalte personaje: vecinul Marcu Florii Cucului (“ Popa e omul
dracului”) – aceasta apreciere se repeta de patru ori evidenţiind schimbarea
părintelui; clopotarul Cozonac (“ popa e omul lui Dumnezeu”) –sugereaza faptul
ca satenii inţeleg rolul schimbării şi
se schimba şi ei. Caracterizarea
indirecta prin fapte: preotul are
mai multe strategii dându-şi seama că trebuie “ să facă din poporenii săi
oameni harnici”: îşi începe acţiunea cu o energie ieşită din comun şi cu o
uimitoare tenacitate: prin predici care impresionează pe ascultători, dar care
nu au nici o consecinţă practică; apoi preotul nu cedează şi apelează cu mai
multă insistenţă la sfat, la munca de la om la om; incrâcenarea sa, vointa de
actiune sunt reflectate prin hotararea luata: “Aşteptaţi! Grăi el.Daca nu
veniti voi la mine, mă duc eu la voi.”
Neobţinând nici acum un rezultat,
parintele apeleaza la batjocora, fiind neiertator, aspru cu cei care se
dovedesc lenesi, cu o limba ascutita si muşcatoare, el îi ironizeaza pe satenii
trandavi. Neobţinând nici acum vreun
rezultat, părintele trece la ocară, care se dovedeşte la fel de ineficientă
având chiar un efect negativ:
“In sfârşit, văzând însă ca merge prea gros, incepura si ei sa
ocarasca pe popa”. Judecând realist situatia, îşi da seama ca singura
modalitate este exemplul personal. De aceea, cu aceeasi energie , voinţă şi tenacitate
de neînfrânt, îşi repară casa, isi imprejmuieste curtea si isi cultiva
pamantul, ceea ce îi uimeste pe sateni. Parintele adopta si modul de influenta
“ din aproape in aproape” , determinandu-i pe sateni sa devina receptivi la
nou. Primii care cad sub influenta binefacatoare a muncii si a exemplului
pozitiv sunt clopotarul Cozonac, Marcu Florii Cucului si Mitru Cătănaş. Caracterizarea indirecta se realizeaza
si prin limbajul personajului principal Popa Tanda: are talent
oratoric dar nu are capacitate de convingere. Caracterizarea indirectă se
realizează şi prin elementele de portret fizic (barbă, păr cărunt) care
subliniaza trasaturile morale. Vestimentatia nu are rol in aceasta
caracterizare.
Autorul foloseşte
ca mod de expunere naraţiunea: este remarcabil caracterul narativ specific lui
Slavici, dialogul cu sătenii , monologul interior la biserică:
“ Puternice Doamne! Ajută-mă!”; Stilul indirect liber: “Copii lui!
Sotia lui! Ce va fi de dansii?”, “ Afurisitul de acoperiş! Nu mai era chip să-l
lase precum era!”.
Foloseşte ca
modalităţi artistice comparaţii plastice, oralitatea; sătenii văd în acţiunile
părintelui Trandafir doar o “tândălitură”, o pierde vară, de unde personajul se
alege cu numele Popa Tanda. Personajul are o atitudine faţă de viaţă ( o vede
ca pe o luptă), faţă de natură ( bucuria pentru recoltă), faţă de societate
(perseverenţa cu care se poartă cu
satenii) si fata de familie ( are responsabilitate).
Popa Tanda este tipul preotului de la
tara, perseverent si luptator pentru a ridica
sau lumina viata
Sărăcenilor. Prin Popa Tanda, Slavici a
realizat conturarea unui personaj memorabil, una dintre marile energii ale
literaturii sale. Prin toate procedeele folosite Slavici a realizat un personaj
complex, caci “bun cunoscator al sufletului omenesc, nu face parte din
parintele Trandafir un personaj schematic” ci unul care “gândeşte
practic”.(Pompiliu Marcea)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu